Busje voor Toruń = Auto voor Toruń Polen

De 7-persoons auto is afgeleverd.

In Leiden werd geld ingezameld voor een bus voor de weeskinderen in onze partnerstad Toruń.

U deed mee!

U maakte een aantal kinderen gelukkig!
Het is alweer ruim tien jaar geleden dat met geld van sponsors uit Leiden het mogelijk werd gemaakt dat een tweedehands personenbus naar weeshuis Dom Dziecka nr. 2 kon worden gebracht. Dat kindertehuis, waar o.a. kinderen werden opgevangen die door hun ouders uit armoede zijn afgestaan, lag in een wijk aan de rand van onze Leidse partnerstad Toruń.
De bus werd gebruikt om de kinderen naar school, het ziekenhuis of een sportclub te brengen. Voor een dagje naar het strand of naar de speeltuin. Maar ook om de boodschappen voor het kindertehuis te doen.

Die bus - was ruim 17 jaar oud - en versleten.
Wij wilden die kinderen in het kindertehuis een nieuwe (andere) bus geven.
In 2013 is gebleken dat de bus al van de weg was gehaald en Dom Dziecka nr. 2 inmiddels een andere had.
Vorig jaar (2014) bleek dat de kindertehuizen zijn (of worden) opgesplitst omdat ze toch eigenlijk te groot zijn voor het doel: voorbereiden voor adoptie of uiteindelijk zelfstandig wonen.
We hebben kennisgemaakt met een Educatieve Kinderen Zorginstelling, waar de oud-directrice van Dom Dziecka nr. 2 nu ook werkt. Het is in beheer van Het Huis Religieuze Congregatie van de Reguliere Geestelijken Somaskow. De directeur is een pater Somascy (een orde).
Door de kennissenkring van de Stedenband Toruń-Leiden werden we geattendeerd op een Familie Kinder Huis. Het ligt buiten Toruń en wordt sind 2003 gerund door een echtpaar. Zij hebben zelf twee kinderen en sinds ze vorige jaar een nieuwe woning en zijn er nog 7 bijgekomen, voor opvang. Hierdoor hebben de kinderen nu een echte "Vader" en een "Moeder". Echter omdat deze kinderen regelmatig medische zorg nodig hebben is transport een pré. Bij navraag bleek dat een bus, zoals wij die voor ogen hadden, te groot is en te duur. Immers het is nu een "familie" en niet meer een instelling met veel kinderen.
Wij hebben besloten om i.p.v. een bus te kijken naar een 7 persoons auto. Ook deze "ouders" hebben in Toruń rondgekeken.
Al dra bleek dat een auto in Polen zo'n 3 á €4000.= goedkoper is.
Deze keuze is gemaakt en een programma moest gemaakt worden voor de overdracht.
Onlangs op 14 december toog voorzitter Bram Pater van de Stichting Steun aan Dom Dziecka met zijn eega naar Polen, waar op 17 december 2015 de auto formeel werd overgedragen.
(Zie elders voor de foto's)

Onze dank gaat dan ook uit aan allen die deze opdracht hebben gesteund. Niet alleen mensen uit Leiden maar ook in Alphen aan den Rijn, Huizen, Den Haag en meer.

Nu wil dit niet zeggen dat de steun aan dat Familie Kinder Huis is afgelopen. Ons doel is dat kinder huis te steunen bij extra activiteiten.
Wij vragen niet om een kindje te adopteren (al hoewel) maar om deze kinderen wat vrijheid te geven in hun leefwereldje.
Bij voldoende inkomsten wil de Stichting ook andere zaken naar dat kinder huis brengen.
Zo is in die week ook veel speelgoed uit Nederland meegenomen en daar afgegeven.

Uw gift is en blijft daarbij van harte welkom.
Grote bedragen zijn niet meer nodig, maar om die kinderen van de zomer een echte vakantie te geven, wordt geld zeer op prijs gesteld.
Maak de weeskinderen van Toruń blij.
Stort uw bijdrage op bankrekening NL84 INGB 0001 5826 15
t.n.v. B. Pater, Leiden,
onder vermelding van "Vakantie Toruń".

Voor alle duidelijkheid: De reis en verblijf in Toruń is niet door de Stichting betaald.
Wij hebben geen kosten voor directeuren, personeel of gebouwen.
Er gaat al meer naar toe dan reeds is ontvangen. Iedere donatie wordt goed verantwoord en ligt ter inzage.

Informatie is te verkrijgen bij:
Stichting Steun aan Dom Dziecka, Leiden
Email: Organisatie
Post- en bezoekadres: Arubapad 18, 2315 VA, Leiden.
Telefoon: +31 (0)6 30910439
IBAN Stort uw bijdrage op bankrekening NL84 INGB 0001 5826 15
t.n.v. B. Pater, Leiden

Foto's van de oude bus

Eerste foto
De eerste foto

Extra banden worden ingeladen

Een tekening door Kunst en Vliegwerk

Het team van Kunst en Vliegwerk

De bus

Bij het Leidse Stadhuis met Daniël, Maaike, Bram en Carel van Ingen

De chaufeur van het Weeshuis

Maaike bij de overhandiging van de Sleutels.

Zonder woorden